JULEMAT
Her ligger julemat; alt fra det du spiser julaften til julebordfrokosten, og det du juksespiser før jul!
Nyttår for to. Kongekrabbe til forrett!
Kongekrabbe får vi tak i, i de fleste gode matbutikker i dag. Og godt er dette forvillede sjødyret, som vi egentlig ikke ville ha her. Før kjøpte vi det hermetisk. Som Chatkakrabbe. Ganske dyrt var det!
Nyttårskylling for to!
Økologisk kylling servert som kalkun er en fin avslutning på året, for to personer. Ikke alle går ut eller blir invitert ut. Og da er jo nyttårskylling et godt alternativ.
Gåsepølser og andepølser med Gulløye
Gåsepølser og andepølser har vi ikke mye tradisjon med i Norge, men både kjøttet og fettet er sunt. Ja, fettet har nesten de samme verdiene som jomfruolivenolje, hva enumettet og flerumettet fett angår. Også er det et meget smakfullt kjøtt!
Pinkel og grønnkål
Det har nettopp vært feitetirsdag. I år tok vi den helt ut, med pinkel og grønnkål. Og Pinkel er en pølse fra Bremen i Tyskland, fattigmannspølse kan man kanskje si. Med ister, nyretalgfett og havregryn. Kan det bli fetere?
Hodesylte kan man da lage selv!
Den beste sylten lager du selv! Selv om du får kjøpt mye god sylte i butikken i dag, slår de nok ikke den gode gamle hjemmelagde hodesylten. Prøv selv!
Julesild må ikke mangle!
Selv om både danskene og svenskene etter min mening er flinkere med sild enn vi er, går det jo an å trylle frem god julesild til julebordet. Og danskene bruker jo norsk sild til sine silderetter da!
Vi røyker igjen!
Det nærmer seg julaften. Har du røkt fisk i år? Du rekker det enda, men må nok forte deg litt. Denne er laget med en oppskrift jeg brukte på Bresaola for mange år siden.
Tid for julefrokost. Annes brød.
Det meste av julemiddagen er lagt inn. Da fortsetter vi med julefrokosten. Og hva passer vel bedre på julefrokostbordet enn Annes brød. Astrid(kona) har bakt det etter en oppskrift vi fikk av Anne Moe i Bø i Telemark. Bildet: Annes…
Hva med svensk juleskinke i år?
For mange år siden, i 1992, kom jeg over denne oppskriften på Juleskinke fra Forsmarks Herrgård (i det svenske matbladet Gourmet). Og god var den. Prøv selv i år. Litt broderkjærlighet må vi jo vise svenskene!
Svensk tynnbrød til svensk skinke!
Selv om svenskene ikke har vært så snille med oss i det siste, lar vi ikke det gå ut over den deilig svenske maten. Deres tynnbrød for eksempel. Det må ikke mangle til en svenske juleskinken.